Motivationen bakom nollvisionen – hur ser den ut?
Den 9 maj samlades ett 20-tal personer inom Nollvision cancer på Handelshögskolan i Stockholm för en workshop ledd av Anna Essén, Magnus Mähring och John-Erik Bergkvist.
Många aktörer är aktiva i innovationsmiljön – men vilka olika incitament driver aktörernas engagemang? Vad motiverar oss? Hur skapar vi proaktivitet inom partnerskapet? Var går gränserna mellan samarbete och konkurrens, mellan att vara inkluderande och effektiv, mellan samhällsnytta och kommersiellt intresse?
John-Erik Bergkvist är doktoranden som följer Nollvision cancer och gav ett teoretiskt perspektiv på frågorna samt redogjorde för de intervjuer han gjort med olika aktörer inom Nollvision cancer innan diskussionen tog vid mellan representanter från patientförening, myndighet, akademi och industri. Motivationen ser olika ut på personlig nivå, organisatorisk nivå och samhällsnivå.
Här finns en sammanfattning av motivationsteorin som var utgångspunkt för workshopen.